"

Do podnikání s NATURHOUSE je nezbytné jít s počátečním elánem a zaujet

28. 02. 2018 Sdílej na Internetový časopis pro podnikání a franchising

Pan Robert Smetana se se svojí manželkou stali úplně prvními franchisanty sítě výživových poraden NATURHOUSE v České republice. Jaké byly začátky, úspěchy i náročnost stabilizace poboček? O tom vypráví na následujících řádcích.

Pane Smetano, co Vás přivedlo k myšlence začít podnikat jako franchisant a otevřít si výživovou poradnu NATURHOUSE? Jak jste se vůbec o značce NATURHOUSE dozvěděl?

Naši firmu jsme spolu s manželkou založili v roce 1998 za účelem podnikání v ubytovacích a stravovacích službách. Po 10 letech provozování horského penzionu v Beskydech a Jeseníkách jsme zvažovali, jak se dále rozvíjet. Penzion v Beskydech přestal být rentabilní a nám z důvodů zajištění životaschopnosti firmy nastala povinnost podívat se na trhu po nové ekonomické příležitosti. Vzhledem k tomu, že jsme v rodině viděli zkušenost z podnikání pod zavedenou značkou bez opakovaného zjišťování, jak se posunout dál systémem pokus – omyl, upoutala mě nabídka navštívit veletrh franšízových příležitostí v Brně. Koncept NATURHOUSE nám připadal v roce 2008 zcela nový a odlišný od spousty kavárenských a realitních franšíz, které se zde prezentovaly. Domluvili jsme si návštěvu tehdy jediné otevřené pobočky v ČR v Českých Budějovicích a do týdne jsme prodejnu navštívili. Prodejna byla vkusně zařízena světlým prodejním nábytkem ve firemních barvách a personál na nás působil příjemným a profesionálním dojmem. Od návštěvy prodejny už byl jenom krůček k rozhodnutí k pořízení vlastní franšízové licence. Nejprve jsme si spolu s panem Gondou – master-franchisantem pro ČR – prohlédli několik provozoven na jihu Polska, abychom získali lepší přehled o pobočkách v podobném ekonomickém prostředí. Je nutné si uvědomit, že v době před bezmála 10 lety na českém trhu neexistoval franchisový koncept, který by se spojoval odborné poradenství ve zdravém životním stylu a produkty na podporu redukce hmotnosti. Po pečlivém zvážení jsme začali pátrat po vhodné prodejní jednotce. Na počáteční investici jsme si museli vzít bankovní úvěr se splatností 5 let. V roce 2009 jsme v Ostravě v OC Laso otevřeli jako první franšízanti v České republice pobočku NATURHOUSE.       

Co na Vaše rozhodnutí dát své jméno dohromady s NATURHOUSE říkala rodina?  

Bylo to společné rozhodnutí, o kterém jsme ostatní členy rodiny informovali – většinu z nich samozřejmě zajímalo, jak se nám bude dařit a k úspěšnému otevření nové pobočky nám drželi palce. Bylo pro nás důležité, že jsme cítili podporu ze strany rodiny.

 S jakými problémy jste se museli na začátku podnikání vypořádat?  Po jak dlouhé době se Vám začalo dařit?

Spolu s naší pobočkou v Ostravě se v roce 2013 dále otevřely další 2 pobočky v Ústí nad Labem a Děčíně. Samozřejmě, že nás zajímalo, jak si stojíme v porovnání s těmito pobočkami. Náš start zdaleka nebyl tak svižný, jako měli v Ústí, a to nás trápilo. Nájemné v obchodním centru bylo cca 2x vyšší než u našich kolegů a nám trvalo cca 7 měsíců, než jsme se dostali z červených čísel. Nicméně zhruba po roce a půl od otevření se tržby pozvolna dále zvyšovaly a my jsme se začali poohlížet po další pobočce.

Po jak dlouhé době od otevření první pobočky jste otevřel další?

Další pobočku jsme otevřeli v červnu 2011 v Opavě.

Pokud si dobře vzpomínám, jeden čas jste provozoval 4 pobočky. Co Vás přivedlo k tomu, že jste jednu prodal?

Kromě ostravské a opavské jsme v říjnu 2011 otevřeli pobočku ve Frýdku-Místku a jako čtvrtou v březnu 2012 pobočku v Nové Karolině v Ostravě. Každá nová pobočka potřebuje čas a spoustu energie k úspěšnému rozběhu. Prodejny byly otevřeny rychle po sobě a nás časově i finančně zatěžovalo časté střídání personálu – hledání a zaškolování nových výživových poradkyň či asistentek, což vedlo k rychlému vyčerpání finanční rezervy. Je důležité si uvědomit, že na pracovní pozici výživové poradkyně a asistentky se nehodí každý. Často se stává, že i když je o tom daný člověk přesvědčený, že je to práce přímo pro něj, může se stát, že při prvních neúspěších zahořkne a zjistí, že to až tak jednoduché není. Proto jsme se rozhodli pro prodej pobočky v Opavě a následně i v OC Laso. Poté se nám podařilo zbylé dvě pobočky stabilizovat, mít na ně více času a také se dostatečně věnovat kvalitě práce s personálem i s našimi novými klienty.   

Co je podle Vás tím nejdůležitějším, aby byly Vaše pobočky úspěšné?

Mít za sebou tým spolupracovníků, které práce naplňuje, baví a kteří jsou dobře motivovaní na úspěchu pobočky. Přitom vůbec není důležité, zda mají dlouholeté zkušenosti v oboru, pouze zájem o práci, ctižádost, ochotu učit se, vzít si to dobré od svých kolegyň a být v práci rád a zůstat pozitivní. Velmi důležité je taky mít někoho v záloze v případě nemoci, dovolené, školení apod. Zaměstnankyně motivujeme provizemi z tržby, kterých dosáhne za daný měsíc pobočka, i kterou se na ní konkrétní asistentka nebo poradkyně podílí. Nezbytná je také příjemná atmosféra, pozitivní nálada a otevřenost.

Co vnímáte jako hlavní pozitiva podnikání formou franchisingu? 

Pokud podnikáte samostatně bez podpory značky, je těžké na trhu uspět a vyvarovat se při rozhodování někdy i závažných a fatálních chyb, po kterých může nastat rychlý konec vaší vlastní firmy. U franchisingu je jedna z velkých výhod podpora ze strany centrály, která vám práci usnadní vyzkoušením nových metod. Nespornou výhodou je možnost přenést zahraniční zkušenosti, které centrála nejdříve ověří ve vlastních pobočkách, a poté se aplikují na pobočky franchisantů. Další velkou výhodou je setkávání a výměna zkušeností s ostatními franchisanty, kteří řeší podobné problémy a nejednou vám můžou poradit, jak na poli personálním, tak při řešení regionální reklamy a jiných denních maličkostech při chodu pobočky. 

Co byste vzkázal lidem, kteří by chtěli podnikat pod značkou NATURHOUSE?

Určitě to nepůjde bez počátečního elánu a nadšení pro věc, není to jen o obchodu a vidině rychlého zisku, ale hlavně o systematické denní práci na pobočkách, vyhledání dobrého týmu spolupracovníků, který o zdravý životní styl a klienty bude mít zájem s tím, že odměnou vám časem bude také spousta spokojených zákazníků. Tito spokojení zákazníci vás sice bohužel po čase, jakmile se jim bude dobře dařit naplnit si své cíle a naučí se správně jíst a dosáhnou svého stanoveného cíle, opustí, ale pokud budou opravdu spokojení, rádi dají doporučení dalším ze svého okolí, a to je i pro nás ta nejlepší reklama. Není to ale cesta jednoduchá – vaši zákazníci již na trhu většinou nějaké diety a rady vyzkoušeli, tudíž se nenechají opít rohlíkem a velmi rychle poznají, pokud se jim budete věnovat jen povrchně. Pak vám neuvěří a ani vámi doporučené metody se nesetkají s takovým účinkem hubnutí a spokojenosti.

 


Pro více informací nás kontaktujte na telefonním čísle +420 734 757 665 nebo na emailové adrese jana.hermankova@naturhouse-cz.cz.

Více na www.naturhouse-cz.cz

 


Jinde na Internetový časopis pro podnikání a franchising


HLAVNÍ PARTNEŘI